Kısa sürede amorti ediyor
Türkiye'deki en büyük topraksız tarım
yatırımlarının sahibi ise İzmirli Agrobay Seracılık. Agrobay
Seracılık'ın sahibi Hasan Şentürk, "2007 yılında hayata geçireceğimiz 20
milyon euroluk ek yatırımla Meksika'nın liderliğini elinden alacağız"
diyor.
Yatırımın karşılığını bir yılda alacaklarını söyleyen
Şentürk, "Topraksız tarım kültürünün avantajları verimlilik ve kaliteyle
sınırlı değil. Bu kültürde yetişen ürünlerin ihraç pazarları da daha
geniş ve sorunsuz oluyor. Böylece yaptığınız yatırım kısa zamanda geri
dönüyor" açıklamasını yapıyor. Geçen yıl Akdeniz Sineği nedeniyle
Türkiye'nin Rusya'ya ihracatının durduğunu ancak
Agrobay'dan Rusya'ya
satışın aksamadan sürdüğünü belirten Şentürk, şöyle devam ediyor:
"Agrobay'da yıllık üretim 8 bin tonun üstünde. Gelecek yıl 12 bin tona
ulaşılacak. Domates, biber, salatalık çeşitleri üretimde ağırlıklı.
Ayrıca Avrupa'nın tercih ettiği brokoli, marul, maydanoz ile kavun ve
karpuz da çeşitler arasında. Üretimimizin yüzde 70'ini ihraç ediyoruz.
İhracat ciromuz ise yıllık 8 milyon euroyu aşıyor. Hedefimiz önümüzdeki
yıl 10 milyon euroluk ihracat. Dünyanın en büyük tarım ülkeleri de olsa
Hollanda'dan domates ülkesi İspanya'ya kadar pek çok Avrupa ülkesine
ürün satıyoruz."
İngiltere buldu, Hollanda geliştirdi
İlk
kez 1930 yılında İngiltere'de Kaliforniya Üniversitesi'nden Profesör
Doktor William Gericke tarafından temelleri atılan bu yöntem, Hollanda
tarafından geliştirildi. Türkiye'de ise ilk olarak 1995'de Antalya'da
Agroser adlı serada kullanılmaya başlandı. Bugün topraksız tarım tekniği
yaklaşık 30 serada başarıyla uygulanıyor. Seraların çoğu ihracat
ağırlıklı üretim yapıyorlar. İç pazara verdikleri ürün miktarı daha
sınırlı. Çünkü bu teknikle üretilen ürünler daha pahalı. Geleneksel
yöntemle satış fiyatı yaklaşık 1 YTL olan bir kilo domates, topraksız
teknikle üretildiğinde 3.5 YTL'den piyasaya çıkıyor. Türkiye için pahalı
olan bu ürünün Avrupa'da alıcısı çok. Türkiye'de bu yöntemle ağırlıklı
olarak domates ve biber üretiliyor. Yaklaşık 5 serada da çiçek üretimi
var.
İç pazardaki talep katlanarak artıyor
Yurtdışında
büyük bir pazara sahip olan topraksız tarım ürünlerine olan talep
yurtiçinde de giderek artıyor. Topraksız tarım ürünleri büyük
marketlerde kilo yerine paket olarak satılıyor. Paketlerin üzerinde "iyi
tarım uygulaması" kriterlerine göre üretim yapıldığı anlamına gelen
Eurepgap sertifikası bulunuyor. Tüketicilerin bu ürünleri tercih
etmesinde rengi, kokusu, lezzeti kadar sağlıklı ve standart üretimi
ifade eden bu sertifika da büyük önem taşıyor. Topraksız tarım
ürünlerine olan talebin iç pazarda da büyük bir artış gösterdiğini
belirten Agrobay Seracılık'ın sahibi Hasan Şentürk, "Eskiden
üretimimizin sadece yüzde 1'ini iç pazara verirdik. Bu oran iki yılda
yüzde 30'a çıktı. İç pazardaki talep bu alandaki yatırımların da
artmasına neden oldu" diyor.
Ülkemizde yurtdışına satışta Eurepgap sertifikası olmadanda satış yapabilen topraksız üreticileri var.
04/01/2009 : 20:31:38 de yazıldı. Bu yazının ilk yazıldığı orjinal sitedeki başlığın tamamını görüntülemek için tıklayın.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder